sunnuntai 1. kesäkuuta 2014

Florida I - West Palm Beach, Disneyworld ja "hieman" shoppailua ;D

Pitkän reissuni viimeinen etappi, Florida oli käsillä. Saavuimme Johannan kanssa hyvissä ajoin sunnuntaiaamuna 25.5. Miamin lentokentälle. Sen suuremmitta kommelluksitta pääsimme tullitarkastuksesta läpi. Ja kukaan ei tosiaan kysynyt sitä ESTAa täällä, elektroninen lupa kuitenkin kyseessä.

Jätimme rinkkamme lentokentälle säilytykseen ja otimme bussin Miami beachille. Kiertelimme kauppoja, ja etsimme epätoivoisesti ravintolaa/baaria, joka näyttäisi jääkiekon MM-finaalin, siellä kun oli Suomikin pelaamassa. Edes 200 urheilukanavaa näyttävä sporttibaari ei peliä näyttänyt ja olimme jo täysin luovuttaneet. Sitten sattumalta kuljimme yhden kuppilan ohi, jossa pari vaaleatukkaista naista terassilla tuijottivat tv-ruutua, josta tuli jääkiekkoa. Äkkiä tajuttiin, että hei tässähän tätä nyt tulisi! Lätkän MM-finaalia! Ja eikös nämä vaaleaveriköt olleet myös Suomesta. Jämähdimmekin siihen seuraaviksi pariksi tunniksi ja oli rattoisaa. Tosin vielä mukavampaa olisi ollut jos Suomi olisi voittanut...

Pelin jälkeen suuntasimme takaisin lentokentälle, sillä reissuni viimeiseksi kymmeneksi päiväksi olin saamassa mukaani kaksi uutta suomalaisvahvistusta, Maijan ja Maikun! Pienen etsimisen jälkeen vihdoin yhytimme nämä ihastuttavat naiset ja suuntasimme autovuokraamoon. Maija oli ystävällisesti varannut auton meille jo etukäteen, joten hommat sujuivat suuremmitta ongelmitta. Viikon autovuokra oli 200€, joka neljälle jaettuna on varsin kohtuullinen hinta.
Lähdimme ajelemaan kohti West Palm Beachia, josta olimme saaneet Maikun ystävältä käyttöömme varsin mukavan 3h+k+2kph asunnon sopuhintaan. Teimme kierroksen läheisessä supermarketissa ja sitten unta palloon. Seuraavana päivänä ihmisiä oli todella paljon liikkeellä, koska päivä oli toukokuun viimeinen maanantai eli Memorial Day. Tämä on jenkkilässä yleinen vapaapäivä ja monien muiden tavoin mekin suuntasimme rannalle. Raivoisan etsiskelyn, kiertelyn ja muutaman kirosanan jälkeen saimme löysimme parkkipaikan. Vietimme mukavan löysän päivän rannalla aurinkoa palvoen ja Atlantin tyrskyissä lilluen.

Two Drunken Goats -ravintolassa lounaalla
"Kato Pete, ilman käsiä!"

Illalla kokkailimme (tai no lähinnä Maikku kokkasi ja me muut söimme) kämpällä ja suunnittelimme seuraavien päivien ohjelmaa. Seuraavana päivänä päätimme herätä aikaisin ja lähteä ajamaan Orlandoon Disneyworldiin.

"Walt Disney World Floridassa on maailman suurin teemamaailma, sen pinta-ala on noin 120 neliökilometriä ja se sijaitsee noin 32 kilometriä Orlandosta lounaaseen. Teemamaailma koostuu useammasta teema-alueesta. Walt Disney World avattiin 1. lokakuuta 1971.

WDW on alueena yli 25000 hehtaaria tai 43 neliömailia. Se on kaksi kertaa isompi kuin Manhattan ja 60 kertaa Monacon kokoinen. Alueella on 4 elämyspuistoa, 2 vesipuistoa, 34 hotellia, leirintäalue ja yli 100 ravintolaa, ostoskeskus, luonnonsuojelualue sekä useita järviä, puroja ja kanaaleja. Yleiseen liikumiseen on olemassa nelikaistasia moottoritieosuuksia, yksiraiteinen rautatie ja vesibusseja. Floridan osavaltiossa, vain Miamilla ja Jacksonvillellä on isompi bussiliikenne kuin WDW:llä. WDW:llä on yli 50 000 työntekijää, mikä tekee siitä suurimman yksittäisen työnantajan koko Yhdysvalloissa. Hahmojen, esiintyjien sekä työntekijöiden asujen pyykkiä pestään 16 000 koneellista päivittäin."

-Wikipedia

Matkaa West palm beachilta Orlandoon on kolmisen tuntia. Vaikka navigaattorimme ohjasi meitä aivan harhaan ensi alkuun, lopulta kuitenkin löysimme oikeaan paikkaan ja olimme perillä noin tunti avaamisajan jälkeen. Vaikka moni oli meille kehunut Disney Hollywood Studiosia, halusimme kuitenkin yksimielisesti Magic Kingdomiin, jossa voi nähdä Disneyn hahmoja sekä sen kuuluisan Tuhkimon linnan. Liput olimme ostaneet jo edellisenä iltana netistä, hintaa tuli 99$ per naama, eli noin 75€.

Vietimme aivan hurjan hauskan päivän ihmetellen ja ihastellen puiston suuruutta ja tottakai kiersimme myös eri huvipuistolaitteita. Fast lane lippuja sai varattua etukäteen (ilman mitään ekstramaksua), joten jonotusajat eivät venyneet liian pitkiksi. Tosin yhteen laitteeseen, edellisepäivänä avattuun Kääpiöiden louhoksissa kiertävään "junaan" jonotimme 1h45min. Huvipuisto oli auki yömyöhään asti, emmekä mekään malttaneet lähteä pois ennen kuin illalla yhdeltätoista. Paraatit olivat upeita ja ilotulitus henkeäsalpaava musiikin ja valojen kanssa.
Odottaessamme ja jännittäessämme viimeistä laskua Splash mountainissa saimme muutaman muunkin "tukillisen" (=vaunullisen) ihmisiä mukaan "We will rock you"-tyyliseen taputukseeen ja HU! HA! -huutoihin. Haha. Ja kyllähän siinä sitten lopulta kastuttiin. :D

Pluto

Magic Kingdom!
Tarmo Karvanen ja Masi Pallopää!

Pienen merenneidon tarinaa ihmettelemässä <3

"You better kiss the girl..."

Kauhujen talon asukkeja... :D

Tuhkimon linna ja muutama duckface :D

Alkamaisillaan oleva ItkuPotkuRaivari :D

Ihanien naisten kanssa karusellissa <3
Splash mountain

Huikea valoparaati!

Tuhkimon linna valaistuna myöhään illalla

Mahtavat ilotulitukset Magic Kingdomissa

Mahtavan päivän jälkeen oli edessä vielä pitkä ajomatka takaisin majapaikkaamme West Palm Beachille. Illan myötä oli myös pieni tukkoisuus vain lisääntynyt ja ajomatka taittui iloisesti kuumeen noustessa. Onneksi sain autossa joten kuten nukuttua (tyttöjen mukaan komean kuorsauksen säestämänä).
Valitettavasti seuraava päivä meni omalta osaltani kämpällä piirrettyjä katsoen ja oloa parannellen, kun toiset menivät läheiseen vesipuistoon. Rapids Water Park oli tyttöjen mukaan varsin mahatava kokemus ilman sen pidempiä jonotuksia.

Seuraavana päivänä vointini oli taas vähän parempi ja suuntasimme Sawgrass Millsin megalomaaniseen ostoskeskukseen. Kyseessä on siis aivan tajuttoman kokoinen outlet-ostoskeskus. Varsinkin jenkkimerkit olivat selkeästi halvempia tuolla ja teimmekin muutamia löytöjä!
Lähes 12h myöhemmin olimme kaikki erittäin väsyneitä ja selkeästi köyhempiä. Mutta jokaisen naamalla kuitenkin loisti leveä virne, jollaisen vain massiivinen shoppailukierros voi saada aikaan.
Väsyneet mutta onnelliset :D

Räjähtänyt rinkka xD

5 päivää West Palm Beachin asunnossa oli takana ja seuraavana aamuna oli aika suunnata auton nokka kohti etelää ja Key Westiä, Floridan ja USA:n eteläisintä kärkeä!